poniedziałek, 31 grudnia 2018

Zbieractwo


Kto z nas w dzieciństwie nie zbierał no, kto? Każdy zbierał. Małe śliczne kamyki, cudne listeczki, kwiatuszki do zasuszenie, skrzydła martwych motyli, powykręcane dziwacznie korzenie, muszelki, drobne jak ryż bursztyny, piorunowe groty, ptasie piórka i kto wie, co tam jeszcze. Trzymało się to w pudełeczkach, słoikach, ozdobnych puszkach, z czasem w jakichś większych kuferkach. Bywało, że już w dzieciństwie wymieniało się własne skarby na coś, co posiadał brat, siostra lub kolega. Jedna moja ulubiona Kasia znalazła kiedyś w piasku perłowy koralik i tak bardzo się nim zachwycała, że jeden mój ulubiony Michał zapałał tak okrutną chęcią posiadania go, że wymienił wymarzony niegdyś trzykołowy niebiesko-żółty rowerek na ów koralik. Takie to bywały dziecięce pasje. Z czasem zbieractwo cudeniek natury zamieniało się, oczywiście według zbierających na coś poważniejszego, z czasem zanikało, a z jeszcze dłuższym czasem, u niektórych na przykład u mnie nastąpił powrót do dziecięcych pasji, może tylko w innej formie. Od kiedy wzięłam aparat fotograficzny do ręki, znowu zbieram. Rok w rok dzień w dzień prócz zwykłych cudów natury trafia się jakiś skarb, a mijający 2018 był w te skarby wyjątkowo bogaty. Zobaczyłam kilka perełek, o których nawet nie marzyłam, a kilka, o których wiedziałam, że je dokładniej zobaczę, znajdę, tylko nie wiedziałam, kiedy.
Zaczęło się wiosną od tego, że na moim stawie przysiadły na chwilę tracze. Na wodzie nie udało mi się ich sfotografować, ale w powietrzu i owszem.

W maju okazało się, że w chaszczach za stawem mieszka cierniówka.

Także w maju na kanale Kiermas podpatrzyłam brodźce piskliwe.

Jedno z moich największych marzeń by zobaczyć śpiewającego słowika ziściło się również w maju, w czarnym bzie przy studni.


Pewnego niedzielnego poranka udało mi się przyłapać czatującego przy bobrzej tamie orlika krzykliwego.

Kolejną zdobyczą były pliszki żółte, które spotkałam przy rozlewiskach w rezerwacie Ustnik.


Tam też zobaczyłam pierwszy raz w życiu na żywo, bataliony i rycyka.


Poważną zdobyczą, chociaż zupełnie niechcianą był największy występujący w Polsce pająk bagnik nadwodny. Nie dość, że przyłapałam go na resztkach po ważce to jeszcze, niestety w moim stawie.

A to, skarbeczki bardzo wyczekane, najpierw para młodych, a nieco później dwa dorosłe samczyki wąsatki w trzcinach przy kanale Kiermas.





Kiermas i Ustnik to niewątpliwie swego rodzaju kopalnie skarbów, przy czym w Ustniku można jednak zobaczyć więcej. To tam, także pierwszy raz w życiu zobaczyłam świstuny i zrobiłam najlepsze jak do tej pory zdjęcia gęgaw.




Chociaż na okolice domu też nie mogę narzekać. W czerwcową noc zobaczyłam magiczne obłoki srebrzyste,

a na łące za Marunką podglądałam polujące wilki.

Wczesną wiosną w porze kwitnienia klonów spotkałam muchołówkę małą. Może była tylko przelotem, ale kolejne spotkanie wczesną jesienią odbyło się w tej samej okolicy, więc kto wie, może lubi sobie u mnie mieszkać.


Do kolekcji dołączam stado czapli białych, które udało mi się zobaczyć w Ustniku. Niezwykły widok zwłaszcza, jeśli się to widzi pierwszy raz w życiu.

Jednak moja najcenniejsza tegoroczna zdobycz to żołny. Prędzej bym się spodziewała spotkać lamę co to uciekła z hodowli niż piątkę tych pięknych kolorowych ptaków, a tymczasem w sierpniowe popołudnie zaszczyciła mnie jak się później okazało gniazdujące niedaleko para z trójką młodych.



Rok był fotograficznie niezwykle bogaty, ale tyle jest jeszcze do zobaczenia, że wystarczy na kilka kolejnych lat, czego sobie, a i Wam moi mili, jeśli lubicie tu zaglądać życzę. Szczęśliwego Nowego Roku:)

10 komentarzy:

  1. Rzeczywiście, cudne zbiory - tylko pozazdrościć :-)
    Życzę zdrowia i równie kolorowego Nowego Roku :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Mam nadzieję, na fajną wiosnę w Ustniku, trochę tam pospacerowałam brzegiem i jest kilka fajnych miejsc do obserwacji, może się uda:)

      Usuń
  2. Piękne skarby! Życzę równie owocnego 2019 roku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Żołny!!! Nic mnie tak nie zdziwiło z Twoich zdobyczy jak te właśnie ptaki. Wilki się teraz w mediach stały tak popularne i "częste", że nie robią już na mnie wrażenia, pozornie:)Udany obserwacyjnie rok, super. Chciałabym kiedyś zobaczyć żołnę. Kraskę, orzechówkę.
    Mnie się trafiły krzyżodzioby, zimorodek i dudek. Oraz co dziwne, dziki i łania. Dla mnie to sukces, bo rzadko zaglądam w teren i raczej mało dziki więc...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mnie też, prawda jest taka, że ze względu na liczbę żwirowni w okolicy, coś tam przypuszczałam, ale na pewno, nie to, że zobaczę je koło domu. Kraski też nigdy nie widziałam, a Twoje krzyżodzioby i cudownego zimorodka i dudka też pamiętam. Mnie się trafiły krzyżodzioby w sierpniu 2017 ale bardzo wysoko na modrzewiu, fotki słabe, tyle, że myślałam, że ich u mnie nie ma, a tymczasem... Szczęśliwego Marysiu:)

      Usuń
  4. Nielicha kolekcja! Kurczę, nie wiedziałem, że na Warmii mamy żołny. Byliśmy przy kolonii na Podlasiu, ale zrezygnowaliśmy z fotografowania, a tu proszę! PS. Ja wymieniłem kiedyś klaser Ojca na nóż ... z drewna:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Usiadły na kablu przy mojej łące i 2 godziny polowały na jakieś osy, pszczoły. Trochę późno się zorientowałam, że to one. Potem dowiedziałam się , że w maju kopały w świeżej ścianie żwirowni i odniosły sukces lęgowy.
      PS Ojciec był z pewnością zachwycony:)))

      Usuń
  5. Oj chyba odwiedzimy Cię tej wiosny:))) PS. Nie był, ale klaser odzyskał:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam, nie mam z kim przejrzeć tych żwirowni, a samej strach bo to bardzo trudny i niebezpieczny teren. Latem zajrzałam tylko przy wjeździe i znalazłam gniazda chyba brzegówek, ale już po sezonie.

      Usuń